Selecteer een pagina
 

Hoe je content kan hergebruiken en meer website bezoekers krijgt

Continu nieuwe content maken; het is maar voor weinig ondernemers hun lievelingsklusje. Relevante content creëren is een van de belangrijkste dingen die je doet als ondernemer, om steeds zichtbaar te blijven voor (potentiële) klanten. Maar je kunt niet dagen achter elkaar alleen maar content maken en posten. Je hebt een werkwijze nodig die je helpt om meer mensen te bereiken, met minder moeite.

Het antwoord op deze uitdaging? Blogs zijn perfect om op te splitsen in kleinere content stukjes, die je bv. kan hergebruiken als social media posts. Dit zorgt voor extra online zichtbaarheid rondom je bedrijf en je product/dienst. Je hergebruikt gepubliceerde content voor meer website bezoekers.

Het is dus de kunst om de content die je maakt slim opnieuw te gebruiken. Als je hier eenmaal een handige werkwijze in hebt gevonden, dan ga je op een heel simpele manier zeker 10 keer zo veel content maken als je voorheen deed. Je bespaart tijd, bereikt meer mensen en biedt je publiek betere content.

Dus; hoe klinkt het om vanuit 1 inhoudelijk goed content item minimaal 10 extra content onderdelen te maken? Super goed toch?! In deze blog laat ik zien hoe je dit voor elkaar krijgt.

Meer website bezoekers

Wat betekent het hergebruiken van content?


Even kort terug naar de basis. Hergebruiken begint met een origineel content item. Deze content hergebruik je naar andere content vormen. Stel bijvoorbeeld dat je een inhoudelijk sterke blog hebt geschreven, met super veel waardevolle informatie. Deze blog is dan je originele (eerste) content item. Vanuit deze blog schrijf je bijvoorbeeld meerdere social media posts, maak je een download voor je volgers of ga je live op Instagram. En dat doe je allemaal vanuit die ene blog.

Maar let op: het hergebruiken van content betekent niet dat je overal letterlijk de tekst uit je blog overneemt en gewoon op andere plekken opnieuw deelt. Het hergebruiken van content gaat er vooral om dat je bestaande content een upgrade geeft, passend bij het platform waar je het op deelt.

Je kunt bv. moeilijk een blogpost voor gaan lezen in een Instagram live video. Maar je kunt wel de belangrijkste tips uit de blog verzamelen en daar een interessante Instagram video over opnemen. Het originele content item (blog) is dus de inspiratiebron voor de nieuwe content stukjes (Instagram video’s, posts e.d.).

Samenvattend:

Stap 1: Creëer een super goed inhoudelijk stuk content (bv. een blog, workshop of podcast).

Stap 2: Breek dit content item op in kleine stukjes (bv. als meerdere Instagram posts, story highlights, video’s of e-mail nieuwsbrieven).

Moeilijker dan dit is het niet!

Meer website bezoekers

Waarom zou je content moeten hergebruiken?


Kort gezegd: het hergebruiken van content zorgt voor een grotere (online) zichtbaarheid. Niet iedereen ziet jouw content op het moment dat je het post. Een kleine groep uit jouw publiek beluistert jouw nieuwe podcast. Of volgt jouw nieuwe training. Een veel grotere groep heeft dit wellicht compleet gemist.

Het hergebruiken van content vergroot dus de kans dat nóg meer mensen jouw content zien. En vergroot dus ook de kans op meer (potentiële) klanten en je bereik als expert.

Je kunt content op ontelbaar veel manieren hergebruiken. Ik ga in deze blog in op de varianten die het meeste worden gebruikt. Je leert hoe:

  • Je content kan hergebruiken voor elk social media platform
  • Je content maakt waar mensen voor willen betalen
  • Je met een paar simpele stappen start met het hergebruiken van content

Meer website bezoekers

10 manieren om blog content te hergebruiken op social media

Instagram posts en story’s

Jouw publiek bevindt zich waarschijnlijk ook op Instagram. Het is veel meer dan een plek om de mooiste plaatjes te delen. Slimme onderneemsters gebruiken Instagram om hun publiek te inspireren en om een relatie met (potentiële) klanten op te bouwen.

Kies een paar hoofdpunten uit je blog om uit te lichten in een post op Instagram. Maak er een aantrekkelijke afbeelding bij, kies de juiste hashtags, vul aan met emoji’s en je hebt een Instagram post gemaakt!

Facebook en Instagram Lives
Iedereen is anders. De een luistert graag en de ander kijkt en leest liever. Een blogpost is het perfecte script om opnieuw te gebruiken als Facebook of Instagram live, speciaal voor jouw volgers die graag kijken en luisteren. Deze groep leest jouw social media posts misschien minder vaak, maar neemt misschien wel de tijd om een filmpje te bekijken.

Facebook of Instagram lives verschillen vooral van een blogpost omdat het meer op een gesprek lijkt. Het zorgt vaak voor meer interactie en betrokkenheid. Je hoeft je ook niet precies aan het script van je blog te houden. Gebruik het als fundering en basis en pas het bijvoorbeeld gerust aan tijdens het live moment.

Gebruik jouw e-maillijst

Denk je dat iedereen op jouw mailinglijst jouw blogs leest? Nee hoor! Helaas niet. Je e-mail lijst is technisch gezien geen social media platform, terwijl sommige mensen het toch fijn vinden om af en toe iets van je te ontvangen. Het hergebruiken van social media posts en/of blogs in je e-mails is een perfecte manier om jouw e-mail lijst tot loyale lezers om te zetten.

De aanpak? Pas je blog aan tot een makkelijk leesbare lengte. Of schrijf een e-mail naar je lijst dat jouw blog introduceert. Vergeet geen link naar je blogpost toe te voegen, zodat ze uiteindelijk op jouw website terechtkomen.

Facebook Posts
Je kunt je blog content ook gebruiken om op Facebook te delen. Misschien heb je specifieke groepen of deel je het als tips in je Facebook story’s. Je kunt er ook losse posts of advertenties van maken.

Het is jouw job om content te maken waar jouw publiek het gesprek over met je wil aangaan. Zorg dat er manieren zijn dat ze kunnen inhaken op jouw content, bijvoorbeeld door het stellen van een vraag.

YouTube video’s
Als je al Facebook en Instagram lives organiseert, dan heb je al een setup gecreëerd voor YouTube video’s. Je hebt geen speciale apparatuur nodig om te starten. Wel goed licht, een moderne smartphone of webcam om jezelf op te nemen. En je bent klaar om goede video’s op te nemen.

Voor het maken van een video kan je weer een blog post als fundament gebruiken. Haal de meest belangrijke punten eruit, die je volgers echt moeten horen. Creëer vanuit daar een script, voeg een aantal persoonlijke voorbeelden toe en begin met oefenen!

Bonus:
Een nog meer simpele manier is om een Facebook of Instagram live video direct te uploaden naar YouTube.

LinkedIn
Je kunt je blogpost als ‘artikel’ delen op LinkedIn. Je kunt de originele blog tekst gewoon kopiëren en plakken naar je LinkedIn artikel. Als je blog er lang is, dan kan je ook een uitgebreide introductie op LinkedIn zetten en vervolgens verwijzen naar je website voor de volledige tekst. Je kunt uiteraard ook meerdere LinkedIn berichtjes maken vanuit één blog.

Tweets
Twitter is erg geschikt voor korte ideeën, tips en quotes. Je kunt gemakkelijk meerdere tweets maken uit één blog post. Verspreid de berichtjes over meerdere dagen en zet er altijd een link naar de volledige blogpost bij.

Snapchat of TikTok
Dit zijn een van laatste platforms om kleine stukjes content met anderen te delen, in videovorm. Het lijkt op een Instagram story. Het is een handige manier om een kijkje achter de schermen te geven, mits jouw doelgroep daar natuurlijk aanwezig is.

Podcasts
Podcasts zijn erg handig voor mensen die onderweg of in beweging zijn. Bijvoorbeeld in de auto, tijdens het sporten of het huishouden. Je kunt een blogpost weer gebruiken als fundering voor je podcast. Bepaal de belangrijkste punten uit de blog en neem jezelf op als je hierover vertelt.

Je kunt blog lezers ook de optie geven om de blog in podcast vorm te beluisteren. Interessant om na een aantal weken te bekijken welke vorm meer gelezen/geluisterd wordt.

Een online cursus of training
Mensen betalen voor kennis, gemak en waardevolle ervaringen. Als je jouw gratis content kan samenvoegen tot een compleet systeem wat jouw volgers vervolgens brengt tot een specifiek resultaat, dan is een online cursus/training wellicht een goede oplossing voor jou.

Er zijn diverse manieren om geld te verdienen met je content, maar het maken van een online training is waarschijnlijk de beste. Je hoeft geen mega grote ondernemer te zijn om dit met succes te lanceren, maar je moet wel absoluut verstand hebben van de inhoud en zeker weten dat het resultaat oplevert voor je klanten. 

Meer website bezoekers

Creëer een werkwijze voor het snel en efficiënt hergebruiken van content

Misschien voel je je nu wat overweldigd en heb je het gevoel dat je alsnog mega veel content moet maken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! En gelukkig ook niet nodig. Het is heel fijn als je hier een gemakkelijke werkwijze voor jezelf in maakt.

Na het schrijven van een blog, zit het onderwerp en de tekst nog vers in je gedachten. Open een Word document of pak een notitieblok en schrijf alle ideeën op die bij je binnenkomen. Verzamel alvast zoveel mogelijk quotes, stukken tekst of hoofdpunten. Zet al zoveel mogelijk klaar, zodat het later ook snel in te plannen is.

De tijd die je neemt voor het hergebruiken van content is altijd nog minder dan de tijd die je nodig zou hebben als je alles vanuit het niets opnieuw zou moeten maken! Als je hier een handige werkwijze in vindt, dan creëer je straks binnen no time veel (goede!) content.

Klaar om gelijk aan de slag te gaan?

Check dan eerst je oude blog posts. Zijn ze nog relevant voor je publiek? Zo ja, begin dan met het hergebruiken van deze content. Zonde om er niets meer mee te doen namelijk!

Als je nog helemaal geen blogposts hebt, dan kan je ook starten met je oude social media posts. Update deze dan naar nieuwe berichten, maak er nieuwe afbeeldingen bij en hergebruik de basis op een nieuw social media platform of om een nieuw publiek te bereiken.

Succes!

GRATIS CANVA TEMPLATES?

Check de Freebie pagina en download gratis Canva Templates!

Pin It on Pinterest

Shares