Selecteer een pagina
 

Hoe je de perfecte kleuren voor je huisstijl kiest

Ik ben heel kieskeurig als het gaat om kleur, maar ik ben er van overtuigd dat er geen lelijke kleuren bestaan. Wel lelijke kleurencombinaties! Als je de verkeerde kleuren met elkaar mixt, dan creëer je een lelijk kleurenpalet.

Als je zelf wel eens hebt nagedacht over een (nieuwe) huisstijl, dan weet je misschien dat het best lastig is om de juist kleuren voor je bedrijf te kiezen. Het kan overweldigend zijn en misschien vind je het lastig om die keuze te maken. Maar onthoud: niks is in beton gegoten. Het betekent niet dat je na een keuze nooit meer mag/kan veranderen. Doe dit echter alleen niet te vaak.

Deze blog helpt je bij het doorlopen van de stappen om de juiste kleuren voor je huisstijl en branding te kiezen.

kleuren huisstijl

Stel jezelf deze vragen:

1. Welke 2 bijvoegelijke naamwoorden omschrijven jouw brand?

Het gaat hier om je brand; dus het ‘merk’ dat je wilt zijn. Is jouw brand tijdloos, modern, warm, kalm, elegant, energiek, romantisch, rustgevend, relaxed, minimal, motiverend, speels, serieus of classy? Etc. Etc. Kies 3 woorden. Voel je vrij om te Googlen 😉

2. Welke 3 kernwaarden omschrijven jouw brand?

Bijvoorbeeld: stabiliteit, mindfulness, betrouwbaar, comfort, samenwerking, ambitie, balans, professioneel, etc.

3. Als welk seizoen zou je jouw bedrijf typeren?

Bekijk de afbeelding hieronder en kies het seizoen dat het beste bij jouw brand past. Dan krijg je alvast een indruk van de bijpassende kleuren.

kleuren huisstijl

4. Wie is je ideale klant?

Omschrijf wie je ideale klant is. Wat doen ze bijvoorbeeld voor werk, waar wonen ze, wat zijn hun hobby’s, welke boeken lezen ze, wie volgen ze op Instagram en wat is hun stijl?

5. Wat wil je dat jouw ideale klant voelt als hij/zij jouw brand en website ziet?

Welke emotie wil je dat ze voelen als ideale klanten met jouw bedrijf in aanraking komen? Wil je bv. dat ze zich geïnspireerd voelen of wil je dat ze gemotiveerd worden? Etc. Etc.

KLEUREN THEORIE

Je hebt nu een aantal vragen over je bedrijf beantwoord. Nu gaan we verder met een stukje kleuren theorie. Kleur speelt namelijk een grote rol in de emoties en het (koop)gedrag van mensen. Er is een reden dat veel fastfood restaurants rood en geel gebruiken en natuurlijke producten vaak bruine en groene tinten hebben.

Hieronder zie je in het kort wat de betekenis achter een kleur is. Je hebt vast van te voren al een voorkeur gehad voor een of meerdere kleuren. Als je de betekenis van een kleur hieronder nu ziet, passen deze kleuren dan nog steeds goed bij jouw bedrijf en brand? Nee? geeft niks. In het gedeelt hierna doorloop je de stappen om tot een perfecte kleuren samenstelling van je huisstijl kleuren te komen. 

kleuren huisstijl

KIES DE KLEUREN VOOR JE HUISSTIJL

Er is een formule om het juiste kleurenpalet voor je huisstijl te kiezen. Een sterk kleurenpalet bestaat namelijk uit 5 kleuren. Dit geeft je ruimte om te kunnen afwisselen met kleuren, maar tegelijkertijd hetzelfde te blijven uitstralen.


Kies 2 hoofdkleuren:

Ik kies zelf altijd 1 hoofdkleur en 1 kleur die een contrast vormt. Dit zijn de twee hoofdkleuren voor jouw huisstijl en branding, die voor herkenning zorgen.

Duidelijke hoofdkleur – Kies een duidelijke kleur die jij heel mooi vindt en die goed bij jouw bedrijfsmissie past. Deze kleur gebruik je om aandacht te trekken, belangrijke informatie te highlighten of als ‘call to action’. Deze kleur is belangrijk en kies je daarom als eerste. 

Contrast kleur – Kies vervolgens een kleur als een contrast voor je hoofdkleur. Adobe Color kan je hiervoor op ideeën brengen. Of zoek op Pinterest eens op ‘brandboard’, ‘kleurenpalet’ of ‘branding colors’ voor nog meer kleurinspiratie.


Kies 3 neutrale kleuren:

Neutrale kleur Kies nu een neutrale kleur die niet zo opvalt zoals de hoofdkleur, maar die wel een extra kleur toevoegt aan je huisstijl. Het moet goed passen bij je hoofdkleur en de contrasterende kleur, maar hij mag zeg maar niet de show stelen.

1 donkere neutrale kleur – Kies een donkere neutrale kleur die goed past bij de rest van je kleurschema. Deze kleur wordt vaak ook gebruikt als tekstkleur, zoals duidelijke titels.

1 lichte neutrale kleur – Kies nu een lichte, neutrale kleur. Deze kleur gebruik je bijvoorbeeld als achtergrondkleur of andere vormgeving elementen. Deze kleur moet niet te veel opvallen en geeft vooral diepte aan een kleurenpalet.

Nu heb je 5 kleuren die goed bij jou en jouw bedrijf passen én die samen een mooi geheel zijn en elkaar aanvullen. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk een sterk kleurenpalet voor je huisstijl en de herkenning is.

kleuren huisstijl

3 Tips om kleuren voor je huisstijl te kiezen


1| Tijdloos i.p.v. trendy

Zoals ik al eerder zei; de kleuren die je nu kiest voor je (nieuwe) huisstijl zijn niet in beton gegoten. Door de jaren heen ga je waarschijnlijk nog een aantal keer een verandering doorvoeren. Bijvoorbeeld omdat je een ander type dienst aanbiedt waardoor je een nieuwe branding uitstraling wilt. Of omdat je een nieuwe site lanceert en daardoor gelijk je huisstijl een update geeft.

Kies daarom kleuren die tijdloos zijn, in plaats van kleuren die trendy (en tijdelijk) zijn. Met tijdloze kleuren kan je namelijk langer toe; je hoeft niet zo vaak te veranderen van huisstijl. Dit zorgt voor herkenning. En herkenning zorgt ervoor dat klanten je onthouden en dat het vertrouwen en je zichtbaarheid opbouwt.


2| Kies relevante kleuren

Het is belangrijk om kleuren te kiezen die de waarden en de missie van je bedrijf ondersteunen. De kleuren moeten dit aanvullen. Een eventplanner die vooral festivals organiseert en plezier en vrolijkheid wil uitstralen kan beter geen donkere, deprimerende kleuren kiezen. De kleuren kunnen dan beter fris en kleurrijk zijn, om de missie (en diensten) van het bedrijf te ondersteunen.


3| Blijf bij jezelf

Je branding stijl moet natuurlijk vooral klanten aanspreken. Maar jouw bedrijf en je huisstijl is ook een directe weerspiegeling van jezelf. Het moet jou ook goed passen en je moet er echt achter staan om je branding stijl uit te willen stralen.

DIRECT AAN DE SLAG MET EEN CANVA TEMPLATE?

De meest ideale manier om je nieuwe huisstijl / brandstyle vast te leggen, is met een branding board. Dit is een soort business moodboard. Ik heb een gratis Branding Board Template voor je gemaakt, die je gratis kan downloaden & gebruiken! Bekijk hem hier. Of bekijk de andere Canva Templates in de shop!

Pin It on Pinterest

Shares