Hoe je een professionele brand en huisstijl maakt met Canva

Misschien denk je dat het niet realistisch is… Of dat het nooit écht kan…; Zélf een professionele branding en huisstijl in Canva maken. Je bent immers geen grafisch vormgever toch?! Maar niets is minder waar! Je kunt echt zelf een professionele brand maken in Canva. In deze blog vertel ik je hoe.

Deze blog bevat mogelijk affiliate links. Lees de disclaimer voor meer informatie.

Professionele branding in canva

Vaak begint het met de behoefte aan een meer professionele uitstraling. Misschien vind je je uitstraling nu wat rommelig en weet je niet goed hoe je hier verbetering in kan aanbrengen. Je begrijpt dat (potentiële) klanten altijd kiezen voor een vakkundige en professionele uitstraling. Maar hoe zorg je ervoor dat je branding niet overkomt als een DIY project, maar juist als een expert in je vak?

Hieronder deel ik 4 stappen om een professionele brand te maken met Canva. Ik deel een paar simpele lessen over branding, het gebruik van lettertypen en mooi design. Zo maak je die professionele brand in no time!

Stap 1 | Leg de fundering voor je branding

Jouw brand is veel meer dan een logo of een website. Het is de totale uitstraling van je complete bedrijf, jouw verhaal, je visie en je missie. Het zet de toon voor jouw volgers en bepaalt of ze zich wel of niet tot jouw business aangetrokken voelen. Doe je dit goed en bij de juiste mensen? Dan worden volgers uiteindelijk klanten.

Een goed logo, mooi kleurenpalet en sprekende lettertypes zijn een goede basis. Een paar voorbeelden van handige tools in Canva die je hierbij kunnen helpen:

Canva’s Logo maker

Zo wordt het maken van een logo een stuk makkelijker. Je kan gebruik maken van templates, die je volledig kan aanpassen en bewerken. Je kan lettertypen, kleuren en elementen veranderen. Je kan op een template klikken om aan de slag te gaan! Bekijk de logo maker.

Canva’s Kleurenpalet matching tool

Zoek je een kleurenpalet die perfect passen bij je favoriete afbeeldingen? De kleurenpalet matching tool creert op basis van jouw afbeelding bijpassende kleuren. Je uploadt een foto en krijgt direct de best passende opties. Zo hoef je zelf niet meer handmatig op zoek naar de beste kleuren bij je afbeelding. Bekijk de matching tool.

Canva’s Lettertype combinaties

Het geheim van vele mooie ontwerpen: de combinatie van de lettertypes. Maar er zijn ontelbaar veel lettertypes. En welke staan nu echt goed bij elkaar en vullen elkaar goed aan? Via Canva’s Lettertype combinaties kan je een lettertype aanklikken. Canva geeft dan vervolgens de best passende combinaties. Erg handig voor als je al 1 lettertype hebt gevonden, maar hier een tweede en derde aan toe wil voegen. Bekijk de lettertype combinatie tool.

Professionele branding in canva

Hoe je de juiste lettertypes kiest

De lettertypes die je kiest voor je bedrijf hebben een mega effect op de uitstraling van je bedrijf. Maar je moet op een gegeven moment wel een keuze maken! Als je voor deze keuze staat, stel je zelf dan deze vragen:

  • Zijn de lettertypes goed leesbaar, ook in kleiner formaat?
  • Passen ze goed bij het verhaal dat ik wil vertellen met mijn bedrijf?
  • Passen ze goed bij mijn ideale klant?
  • Passen de lettertypes goed bij elkaar?

Hieronder zie je als voorbeeld hoe ik mijn 3 verschillende She Talks Business lettertypes bij elkaar gebruik. Deze lettertypes gebruik ik overal. Van mijn website tot mijn social media posts. Dit zorgt voor een professionele branding en voor herkenbaarheid bij mijn publiek.

Professionele branding in canva

Als je dus nog steeds twijfelt over het kiezen van de juiste lettertypes, dan kan ik je Canva’s lettertype combinaties tool dus aanraden!

 

Hoe je de ultieme lettertype combinatie samenstelt

 

Een professionele brand is stijlvol en simpel. Je lettertypes moeten niet té aanwezig zijn, maar vooral goed leesbaar zijn.

  1. Kies allereerst je hoofdlettertype. Dit is vaak een simpel en goed leesbaar (Sans Serif) lettertype.
  2. Combineer je simpele hoofdlettertype met een Serif lettertype. (Serif lettertypes hebben een iets meer sierlijke uitstraling en als herkenning een streepje onder de letter ‘F’.)
  3. Kies vervolgens een ‘Script’ lettertype. Dit lettertype gebruik je af en toe in je graphics en op je website om extra flair toe te voegen.

Tip voor moeilijk leesbare lettertypen

Als je een lettertype vindt dat moeilijk te lezen is met langere woorden of bijvoorbeeld in kleinere formaten, dan kan je wat meer ruimte toevoegen tussen de letters. Dit kan je in Canva doen met de ‘tussenruimte’ tool. Deze optie krijg je in beeld als je een woord of tekst selecteert.

Deze tool vergroot de ruimte tussen de letters in een woord. Dit maakt het bij sommige lettertypen wat makkelijker om te lezen. En geeft een luxe en professionele branding uitstraling!

Professionele branding in canva

Stap 2 | merkmateriaal in Canva

 

De ‘merkmateriaal’ tool (of ‘brand kit’ als je Canva in Engels hebt ingesteld), is een van mijn favoriete tools om tijd te besparen in Canva. Je kunt er al je branding en huisstijl items opslaan, die je vervolgens in elk ontwerp direct terugziet.

Stel via de homepage van Canva je merkmateriaal in:

  • Upload je lettertypes
  • Upload je logo(‘s)
  • Upload je branding kleuren

Als je dit hebt ingesteld, dan krijg je al deze opties automatisch bij elk ontwerp dat je aanmaakt. Je hoeft dan dus niet te zoeken naar je logo, lettertype of huisstijlkleuren. Als je bijvoorbeeld een She Talks Business Canva Template opent, kan je het direct aanpassen naar je eigen huisstijl!

Professionele branding in canva

Stap 3 | Maak templates met jouw branding in Canva

Nu je inmiddels een keuze hebt gemaakt voor je lettertypen, kan je verder met het maken van visuele content in Canva. Wat onderscheidt een luxe en professionele branding van de rest? Eenvoud en consistentie.

Een high-end en premium brand heeft een herkenbare uitstraling, waarbij alles goed bij elkaar past. Je realiseert dit voor je eigen bedrijf door gebruik te maken van Canva templates. Hierdoor gebruik je steeds dezelfde sjablonen, die je hier en daar wat aanpast. Een template dat helemaal past bij jouw branding, noem je een ‘branded template’.

Branded templates besparen je daarnaast ook nog eens veel tijd, omdat je niet elke keer een compleet nieuw ontwerp hoeft te maken. Je kan hergebruiken wat je al hebt.

 

Maak in 5 stappen een branded template van je ontwerp:

  1. Kies altijd voor kwalitatief goede afbeeldingen.
  2. Kies afbeeldingen die goed bij je bedrijf en stijl passen.
  3. Gebruik alleen de lettertypes die je in je brand kit (merkmateriaal) hebt opgeslagen.
  4. Voeg extra elementen toe in je eigen huisstijl kleuren, gebruik geen andere kleuren.
  5. Onthoud: Less is more!

Het ontwerp dat je nu gemaakt hebt kan je opslaan als template. Klik hiervoor rechtsboven op de drie puntjes naast ‘downloaden’. En kies voor sjabloon. Zo kan je dit telkens opnieuw gebruiken, zonder het originele template te bewerken.

Stap 3 | Maak templates met jouw branding in Canva

 

Nu je inmiddels een keuze hebt gemaakt voor je lettertypen, kan je verder met het maken van visuele content in Canva. Wat onderscheidt een luxe en professionele branding van de rest? Eenvoud en consistentie.

Een high-end en premium brand heeft een herkenbare uitstraling, waarbij alles goed bij elkaar past. Je realiseert dit voor je eigen bedrijf door gebruik te maken van Canva templates. Hierdoor gebruik je steeds dezelfde sjablonen, die je hier en daar wat aanpast. Een template dat helemaal past bij jouw branding, noem je een ‘branded template’.

Branded templates besparen je daarnaast ook nog eens veel tijd, omdat je niet elke keer een compleet nieuw ontwerp hoeft te maken. Je kan hergebruiken wat je al hebt.

 

Maak in 5 stappen een branded template van je ontwerp:

  1. Kies altijd voor kwalitatief goede afbeeldingen.
  2. Kies afbeeldingen die goed bij je bedrijf en stijl passen.
  3. Gebruik alleen de lettertypes die je in je brand kit (merkmateriaal) hebt opgeslagen.
  4. Voeg extra elementen toe in je eigen huisstijl kleuren, gebruik geen andere kleuren.
  5. Onthoud: Less is more!

Het ontwerp dat je nu gemaakt hebt kan je opslaan als template. Klik hiervoor rechtsboven op de drie puntjes naast ‘downloaden’. En kies voor sjabloon. Zo kan je dit telkens opnieuw gebruiken, zonder het originele template te bewerken.

Professionele branding in canva

Stap 4 | Gebruik je branding elementen consistent

 

Probeer heel consistent te zijn in het gebruiken van je branding elementen. Gebruik continu alleen de kleuren, lettertypen en logo’s die je hebt vastgesteld voor jezelf. Dit is de enige manier om echt een herkenbare stijl op te bouwen.

En die herkenbare stijl zorgt vervolgens voor een professionele uitstraling en een expert status. Het geeft vertrouwen en kan volgers omzetten naar klanten. Je hoeft hier echt geen expert grafisch vormgever voor te zijn; je kan heel goed zelf een professionele branding opzetten in Canva. Voeg je eigen creativiteit toe en onthoud: houd het simpel en stijlvol!

 

Werk slim: Hergebruik bestaande content

Je bent nu klaar om nieuwe content te maken vanuit je nieuwe branding stijl. Dit wil je natuurlijk wel op een tijdbesparende manier doen. Leer hoe je jouw bestaande content kan hergebruiken, voor meer website bezoekers.

GRATIS CANVA TEMPLATES?

Check de Freebie pagina en download gratis Canva Templates!

Pin It on Pinterest

Shares